АРТУР ЖМІЄВСЬКИЙ У КИЄВІ – ПРОГРАМА ЗАХОДІВ (7-9.10.2012)
7-9 жовтня 2012 року на запрошення Центру візуальної культури та журналу “Політична критика” Київ відвідає Артур Жмієвський – режисер, куратор, публіцист, учасник 51-ї Венеційської бієнале (2005), Documenta 12 (2007) та Manifesta 5 (2004). У 2012 році Жмієвський виступив куратором 7-ї Берлінської бієнале. Артур Жмієвський є художнім редактором журналу “Політична критика” (Krytyka Polityczna).
7 жовтня о 16:00 Артур Жмієвський візьме участь у презентації четвертого номеру української версії часопису “Політична критика” на “Книжковому Арсеналі” (Мистецький Арсенал, вул. Лаврська, 12, Журнальний зал) в рамках колективного проекту “Спільний політичний простір”. Під час дискусії йтиметься, зокрема, про маніфест Артура Жмієвського “Забути страх”, опублікований у новому числі “Політичної критики” разом із серією інтерв’ю з політично заангажованими художниками, зробленими Жмієвським під час підготовки 7-ї Берлінської бієнале. У презентації візьмуть участь редактор(к)и “Політичної критики” Леся Кульчинська, Олексій Радинський та Василь Черепанин. Робоча мова – англійська.
8 жовтня о 19:00 у Центрі візуальної культури (вул. Костянтинівська, 26 кінотеатр, “Жовтень”) відкриється виставка Артура Жмієвського “Демократії”. З 2008 року Жмієвський працює над циклом фільмів, що будуть показані у Центрі візуальної культури в форматі мультимедійної виставки. “Демократії” – серія фільмів, що документують різноманітні політичні події в усьому світі. Камера Жмієвського стає свідком та водночас учасником протестних мітингів, демонстрацій жалоби, масових заворушень, святкувань спортивних перемог, історичних реконструкцій тощо. “Демократії” є першою персональною виставкою Жмієвського в Україні.
9 жовтня о 19:00 в кінотеатрі “Жовтень” (зала “Класик”) відбудеться перегляд фільму Артура Жмієвського “Катастрофа”. Цей фільм – запис реакції польського суспільства на катастрофу президентського літака під Смоленськом 10 квітня 2010 року. Жмієвський задокументував численні публічні акції, що відбулися після цієї події – від народної жалоби до сутичок під президентським палацом – та дослідив перетворення суспільної свідомості під впливом медійних та політичних маніпуляцій. Після перегляду відбудеться обговорення за участі автора фільму (англійською мовою).
Візит Артура Жмієвського до Києва відбувається в рамках проекту “Культура трансформації”, співорганізованого Центром візуальної культури та журналом “Політична критика” за підтримки Міністерства культури і народної спадщини Польщі. Партнери проекту – Польський інститут у Києві та кінотеатр “Жовтень”.
ВИСТАВКА АРТУРА ЖМІЄВСЬКОГО “ДЕМОКРАТІЇ” –
ПОЧАТОК СЕЗОНУ В ЦЕНТРІ ВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
8 жовтня о 19 годині виставка Артура Жмієвського “Демократії” відкриє новий сезон у Центрі візуальної культури (кінотеатр “Жовтень”, вул. Костянтинівська, 26).
Артур Жмієвський – режисер, куратор, публіцист, один із ключових представників польського критичного мистецтва. Учасник 51-ї Венеційської бієнале (2005), Documenta (2007) та Manifesta (2004). У 2012 році Жмієвський виступив куратором 7-ї Берлінської бієнале. Жмієвський є автором художньо-політичних маніфестів “Прикладні соціальні мистецтва” (2007) та “Забути страх” (2012), а також художнім редактором журналу “Політична критика”. У своїх фільмах Артур Жмієвський досліджує соціальні антагонізми в сучасному суспільстві, проблеми політичної репрезентації та колективної уяви. З 2008 року Жмієвський працює над циклом фільмів “Демократії”, що буде показаний у Центрі візуальної культури у форматі мультимедійної виставки.
“Демократії” – серія фільмів, що документують різноманітні політичні події в усьому світі. Камера Жмієвського стає свідком та водночас учасником протестних мітингів, демонстрацій жалоби, масових заворушень, святкувань спортивних перемог, історичних реконструкцій тощо. Серед подій, що увійшли до цього циклу фільмів – протести проти ізраїльської окупації Західного берега, інсценізація битви Варшавського повстання, похорон австрійського політика Йорґа Гайдера, трансляція матчу Німеччина – Туреччина під час Євро-2008 у Берліні тощо. Жмієвський говорить про свій проект: “Я позитивно сприймаю політизацію публічного простору, коли маси займають місце політичного суб’єкта. Всього лише година якоїсь демонстрації – це момент, коли народ опиняється в найбільш суб’єктивній ролі, в найбільш суб’єктивному місці, підважує правила парламентської демократії, говорить: «існує лише безпосередня політика». Це неймовірний момент, який не повинен закінчуватись” (з інтерв’ю для журналу ART UKRAINE, #3/2011).
Есей Артура Жмієвського “Забути страх” з нового номера української версії журналу “Політична критика”. Презентація номера відбудеться за участі Артура Жмієвського 7 жовтня о 16:00 в рамках проекту “Спільний політичний простір” на “Книжковому Арсеналі”.
Повну програму заходів за участі Артура Жмієвського буде оголошено додатково.
Виставка “Демократії” відбувається в рамках проекту “Культура трансформації”, співорганізованого Центром візуальної культури та журналом “Політична критика” за підтримки Міністерства культури і народної спадщини Польщі. Партнер проекту – Польський інститут у Києві.
СПІЛЬНИЙ ПОЛІТИЧНИЙ ПРОСТІР
4-7 жовтня 2012
Мистецький Арсенал, вул. Лаврська, 12
Журнальний зал
Акції журналів «Політична критика», «Простори», «Спільне», Творчої спілки перекладачів і письменників та Центру візуальної культури на Другому Міжнародному фестивалі «Книжковий Арсенал»
Спільний політичний простір являє собою особливий тип агори чи публічної платформи для презентацій, дискусій, зустрічей інтелектуалів, художників, активістів, перекладачів, критиків, теоретиків. Процесуальний характер такого майданчика дозволить учасникам та усім зацікавленим збиратися та працювати разом, утворюючи в такий спосіб інтелектуальну майстерню як форму політичної дії.
4 жовтня, четвер
14:30-15:30. Жінки та мова: розмова про політику вживання фемінітивів. За участі Олени Синчак, Галини Ярманової. Модерує Катерина Міщенко.
15:30-16:50. Правнича майстерня для перекладачів. За участі фахівця з авторського права Сергія Петренка. Модерують Марина Александрович та Ірина Троскот.
17:00-18:20. Ворог проти чужого: про расизм у науці й суспільстві. Презентація журналів «Політична критика», «Спільне» та книги «Греки, араби і ми». За участі Ніни Потарської, Андрія Рєпи, Василя Черепанина. Модерує Анастасія Рябчук.
18:30-20:00. Віра, політика, любов: презентація журналів «Політична критика» і «Простори». За участі Катерини Міщенко, Андрія Рєпи, Василя Черепанина. Модерує Євгенія Бєлорусець.
5 жовтня, п’ятниця
15:00-16:20. Презентація проекту «Праця та робітничий рух в Україні» і показ фільму «Херсонський машинобудівний завод». За участі Віталія Атанасова та Анастасії Рябчук,.
16:30-17:30. Сваволя слова: розмова про перекладність непристойного та читання текстів 5 числа «Просторів» «Віра, порно, любов». За участі Олександри Григоренко, Олесі Камишникової, Сергія Оржеховського. Модерує Ірина Собченко.
17:40-19:00. Презентація журналу «Спільне»: нова соціальна критика в Україні. За участі Володимира Іщенка, Ігора Самохіна. Модерує Анастасія Рябчук.
6 жовтня, субота
14:00-16:00. Перекладати подібне: українсько-польська майстерня. Модерує Олександра Братчук.
16:30-17:30. Перекладати подібне: дискусія та читання. За участі Богдана Задури, Анети Камінської, Галини Крук, Василя Лозинського, Остапа Сливинського. Модерує Олександра Братчук.
17:40-19:00. Ерос і спорт: презентація 4 числа «Політичної критики» та спеціального номера «Просторів» «Ерос 2012». За участі Лесі Кульчинської, Катерини Міщенко, Олексія Радинського. Модерує Василь Черепанин.
19:00-20:00. «Втіха споглядання»: презентація українського видання збірки оповідань Франца Кафки «Споглядання», стилізованого під першодрук 1912 р. Читатиме автор концепції видання та перекладач Василь Лозинський. Модерує Андрій Рєпа.
7 жовтня, неділя
11:00-13:00. Українсько-польські перекладацькі майстерні. Модерує Олександра Братчук.
14:00-15:00. Свобода, переклад, солідарність: дискусія про переклад як політичну стратегію. За участі членів Творчої спілки перекладачів та письменників. Модерує Катерина Міщенко.
16:00-18:00. Забути страх: презентація 4 числа «Політичної критики» за участі художнього редактора видання, головного куратора 7-ї Берлінської бієнале Артура Жмієвського. За участі Лесі Кульчинської, Олексія Радинського. Модерує Василь Черепанин.
«Політична критика» – українське видання часопису «Krytyka Polityczna», першого міжнародного видавничого проекту однойменного інтелектуального середовища, яке виникло в Польщі на початку 2000-х. vcrc.org.ua/pk/
«Простори» – незалежна літературно-мистецька платформа, діяльність якої включає онлайн-журнал prostory.net.ua, проведення публічних культурних заходів та друковане періодичне видання.
«Спільне» – колективний проект, спрямований на аналіз соціальної дійсності у вітчизняному та світовому масштабі. commons.com.ua
Творча спілка перекладачів і письменників – ініціатива перекладачів художньої та наукової літератури і письменників для захисту своїх прав і професійного розвитку. https://translatersunion.wordpress.com
Центр візуальної культури – платформа співпраці митців, активістів та дослідників, заснована 2008 року в Києво-Могилянський академії. З квітня 2012 року Центр візуальної культури працює у приміщенні кінотеатру «Жовтень». vcrc.org.ua
Акції журналів “ПРОСТОРИ”, “ПОЛІТИЧНА КРИТИКА”, “СПІЛЬНЕ” та ЦЕНТРУ ВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ на 19-му Форумі видавців у Львові
П’ятниця, 14.09.2012
11:00
Наукова бібліотека ЛНМУ ім. Данила Галицького, вул. Січових Стрільців, 6
Презентація книги «Греки, араби і ми. Дослідження ісламофобії в гуманітарних науках» за участі перекладача Андрія Рєпи, модеруватиме Василь Черепанин
У Франції полеміку серед фахівців з історії, філософії та культури збурила книжка історика С. Ґуґенайма, який заперечував внесок арабо-мусульманської цивілізації у становлення справжнього «європейського» Заходу доби Середньовіччя, оскільки «латинське» коріння Європи нібито кардинально несумісне зі Сходом. Ця збірка – полемічна і ґрунтовна відповідь на працю С. Ґуґенайма. Під прискіпливий розгляд потрапляють теми ідеологічного «страху» перед арабами та мусульманами; питання арабо-мусульманської науки й філософії в її зв’язку з античною та середньовічною наукою та філософією; нові способи поширення знань за доби Інтернету; підходи до вивчення історії ісламу в середній школі тощо.
Субота, 15.09.2012
16:00
Дзиґа, кав’ярня “Квартира 35”, вул. Вірменська, 35
“Любов і політика”: презентація часописів “Політична критика” і “Простори”, модеруватиме Катерина Міщенко
Про політичну любов, порнографічність літератури, суспільну мораль та політику сексуальності розкажуть редактори 5-го числа часопису «Простори» під назвою «Віра, порно, любов» Андрій Рєпа та 3-го числа «Політичної критики» «Секс і політика» Василь Черепанин. У фокусі обох часописів – секс-індустрія, моногамія та її альтернативи, товаризація жіночого тіла, дискусії довкола порнографії,реакціонерської політики заборон, цензури, борців із гендером та сексуальністю. А також літературні, філософські й мистецькі твори, що рефлексують означену тематику – від прози віденських акціоністів, сучасної української поезії й есеїстики до французької філософії, фотографії та “непристойних” італійських сонетів ХVI ст.
19:00
Кавʼярня «Штука», вул. Котлярська, 8
“Слава ворогам!”: презентація часописів “Політична критика” і “Спільне” за участі Василя Черепанина і Ніни Потарської, модеруватиме Неля Ваховська
Перформанс «Подорож Козлика Матолека» у Києві
Центр візуальної культури (Київ) та Центр сучасного мистецтва «Замок Уяздовський» (Варшава) представляють
30-31 липня 2012, понеділок-вівторок
В рамках спеціального проекту «Подвійна гра» Першої Київської міжнародної бієнале сучасного мистецтва «ARSENALE 2012» у міському просторі Києва відбуватиметься підготовлений польським художником Павелом Альтхамером перформанс із циклу «Подорожі Козлика Матолека».
ВІРА ПОРНО ЛЮБОВ
Презентація 5 числа журналу “Простори”
У четвер, 26 липня о 19:00 у Центрі візуальної культури за адресою вул. Костянтинівська, 26, кінотеатр “Жовтень” журнал “Простори” презентуватиме нове число під назвою “Віра, порно, любов”. Про політичну любов, порнографічність літератури, суспільну мораль та віру у власну віру говоритимуть редакторки видання Неля Ваховська, Катерина Міщенко й Наталія Чермалих.
Віра, порно, любов – не лише номер, де всі три складові цієї тріади утворюють цілі розділи із літературними, філософськими й мистецькими творами, – від прози віденських акціоністів, сучасної української поезії й есеїстики до французької філософії та “непристойних” італійських сонетів ХVI ст. Сама триєдність позначає нову логіку мислення й дій в сучасному просторі без надії. За цією логікою, любов може солідаризувати, порно – викривати суспільний виворіт, віра – підривати усталений порядок пригнічення. А ще “Віра, порно, любов” – це гасло, з яким “Простори” виступають проти нинішньої реакціонерської політики заборон, цензури, борців із гендером та сексуальністю.
У журналі представлені одназу чотири художні проекти: роботи французького фотографа Антуана д’Аґата, українських фотографів Євгенії Бєлорусець та Степана Рудика, а також графіка Анататолія Бєлова. Серед авторів та авторок номера – класики й сучасники з України, Італії, США, Франції, Німеччини, Австрії, Польщі, Швейцарії, такі як Анастасія Афанасьєва, Леонід Ушкалов, Богдан Стороха, Женев’єв Фрес, Теодор Адорно, Ален Бадью, Альдо Нове, Вальтер Беньямін, Герман Ніч, Ролан Барт, Роза Люксембург, Аґота Криштоф, Одрі Лорд та багато інших.
“Простори” – незалежна літературно-мистецька платформа, діяльність якої включає онлайн-журнал www.prostory.net.ua, проведення публічних культурних заходів та друковане періодичне видання.
Р.Е.П. У ГОСТИНОМУ ДВОРІ
Група Р.Е.П., Центр візуальної культури, громадська ініціатива «Право на місто» запрошують
11 липня 2012, середа, 21:30
Відеопоказ робіт групи Р.Е.П. 2005-2012 років за участі Ксенії Гнилицької, Нікіти Кадана, Жанни Кадирової, Лесі Хоменко
До підбірки увійшли відеодокументації ранніх акцій групи Р.Е.П. – «Wе will R.E.P. you!», «Контрабанда», нещодавнього перформансу із серії «Медіатори» і дві відеороботи – «Суперпропозіція» та «Українська земля». Вибір робіт для цього показу не тільки демонструє лінію розвитку нового ангажованого мистецтва, а безпосередньо відсилає до ситуації Гостиного двору, ставлячи питання опору агресивній приватизації публічного простору і ролі культури та мистецтва у цій боротьбі. В роботах групи Р.Е.П. ставиться ряд інших соціально-політичних проблем, які можна обговорити з автор(к)ами після показу.
Група Р.Е.П. (www.rep.tinka.cc) заснована у 2004 р. під час подій Помаранчевої революції. З 2006 р. до складу групи входять: Нікіта Кадан, Лада Наконечна, Леся Хоменко, Володимир Кузнєцов, Ксенія Гнилицька, Жанна Кадирова. Група створює інсталяції, графічні роботи, настінні розписи, відеороботи, акції та перформанси.
Акція «We will Р.Е.П. you!» (2005) відбулася 7 листопада на Майдані Незалежності. Того дня там проходила демонстрація Комуністичної партії України. Також на площі з’явилися представники націоналістичних організацій зі священиками та міліція. Група Р.Е.П. виступила як самостійна політична організація та заявила про себе в громадському просторі. Це призвело до конфлікту з націоналістами, які спробували прибрати художників з площі перед урочистим богослужінням.
Акція «Контрабанда» (2007) здійснена на контрольно-пропускному пункті на кордоні України та Польщі. Художники перенесли через кордон російську нафту в гумових грілках та російський газ у надутих кульках. При цьому вони документували життя дрібних контрабандистів – українців, що мешкають поруч з кордоном та переносять, прив’язавши скотчем до тіла під одягом, пачки цигарок і такі самі грілки, наповнені горілкою чи спиртом.
Відео «Українська земля» (2010) – про ринковий потенціал феномену патріотизму, унікальної етнічної культури, дорогоцінної землі предків та дбайливого ставлення до неї, властивого для національного характеру. «Українська земля» комбінує елементи патетичної презентації країни та комерційної реклами.
Два однохвилинних відео «Суперпропозиція» (2008) імітують рекламні ролики, які пропонують нелегальних працівників з України потенційним польським роботодавцям, наголошуючи на їх якості (низька ціна, відсутність захисту прав, відсутність страхових зобов’язань). Роботу створено за підтримки фундації F.A.I.T., Краків, Zacheta Narodowa Galeria Sztuki, Варшава (Польща).
Перформанс «Йодлери» (2011) належить до серії «Медіатори». Медіаторами виступають народні музиканти, що належать до різних регіональних та національних традицій мандрівних співців (український лірник, вірменський ашуг, казахський акин, польський пісняр та ін.). На запрошення групи Р.Е.П. вони виконують на вулицях міст у власній манері співи на теми, пов’язані із сучасним мистецтвом. В австрійському місті Швац тірольські йодлери проспівали про численні випадки цензури сучасного мистецтва, судові процеси проти художників та погроми виставок.
Гостиний двір (Контрактова площа, 4)
Виставка Мірона Цовніра «ОКРАЇНА / OKRAЇNA»
29 червня – 27 липня 2012
Відкриття – 29 червня, п’ятниця, 19:00
Центр візуальної культури (вул. Костянтинівська, 26, кінотеатр «Жовтень»)
Уперше відвідавши свою історичну батьківщину Україну влітку 2011 року, відомий німецький фотограф Мірон Цовнір почав роботу над новим циклом фотографій. Рівно через рік, коли увага всієї Європи прикута до України й Польщі, Цовнір представляє виставку фотографій з Києва, Лодзі, Москви й Варшави під назвою «Окраїна» у Центрі візуальної культури. Життя міських маргіналів у цих містах має свої закони. Кордони, що визначають їхнє повсякдення, – не менш суворі й закриті, ніж географічні, вони прокреслені бідністю та соціальним виключенням. Східноєвропейському простору притаманна спільність, яку визначають невидимі, небажані маргінали – громадяни окраїн. «Окраїна» Мірона Цовніра – це не лише її жителі, але й своєрідна естетична парадигма. Вона поєднує похмурий експресіонізм, урбаністичний пейзаж та іконічні образи вигнанців 21 століття.
Мірон Цовнір (Miron Zownir) – фотограф, кінорежисер, автор кримінальних романів, викладає в Академії кіно і телебачення в Берліні. Його фотокниги видаються в одному з найкращих арт-видавництв світу Gestalten, роботи експонуються у найвпливовіших галереях поряд із такими зірками, як Нобуйоші Аракі, Нен Ґолдін, Роберт Меплторп, Віджі, та вплинули своєю документальною цінністю на ціле покоління молодих митців. Цовнір жив у Берліні, Лондоні, Нью-Йорку, Лос-Анджелесі, і йому вдалося чи не найкраще зафіксувати контркультурну, панківську енергію 1980-2000-х. Герої його безкомпромісних робіт – бездомні, аутсайдери, інтелектуали; теми – людина, загублена в сучасному місті, самотність, афект, страх, девіація, сексуальність. Як кінорежисер Цовнір з 1986 р. створив 10 коротких фільмів, працював з такими режисерами, як Александр Роквелл, Рю Муракамі і Чосей Фунагара, та один повнометражний фільм, що увійшов у 2003 р. в програму Берлінського кінофестивалю.
У червні 2011 р. Центр візуальної культури презентував ретроспективу Цовніра, до якої увійшли фотографії 1980-2000-х років та авторські короткометражки, а журнал «Простори» опублікував добірку його світлин та текстів.
Куратори – Анастасія Живкова, Василь Черепанин
Час роботи: вівторок – неділя, 12:00 – 21:00
Контакти: Анастасія Живкова +38 093 477 72 72, tasyona@gmail.com; Василь Черепанин +38 050 445 76 08, cherepanyn@gmail.com
В рамках проекту Центру візуальної культури «ОБРАЗ У ТЕМРЯВІ: СУЧАСНА КРИТИЧНА ФОТОГРАФІЯ» паралельної виставкової програми Першої Київської бієнале сучасного мистецтва «Арсенале 2012»
«Я хочу бути кіборгом, а не богинею»
Презентація українського перекладу Маніфесту кіборгів Донни Гаравей
21 червня 2012, четвер, 18:30
Маніфест кіборгів: наука, технології та соціалістичний фемінізм кінця XX століття – іронічна утопія про любов між людьми, живими організмами та машинами. У культовому тексті 1980-х американська біологиня і філософиня Донна Гарравей аналізує вплив новітніх технологій на постколоніальну систему влади і критикує есенціалістські стратегії західних фемінізмів і соціалізмів. «Я хочу бути кіборгом, а не богинею», – каже Гаравей, закликаючи до політики кіборг-фемінізму.
Скорочена версія перекладу опублікована в третьому номері журналу «Політична критика» http://vcrc.org.ua/pk/, повний текст доступний в каталозі до виставки «Гендер в Ізоляції» http://warehouse.izolyatsia.org/box/549b5fb68f.
Учасники:
Євгенія Бєлорусець – художниця, перекладачка, редакторка журналу «Простори»;
Олександр Івашина – культуролог, викладач НаУКМА;
Надія Парфан – авторка українського перекладу «Маніфесту кіборгів», активістка «Феміністичної Офензиви»;
Анатолій Ульянов – кіборг, трансгуманіст, куратор інтернет-проекту Looo.ch;
Анна Хвиль – культуролог, активістка «Феміністичної Офензиви».
Модераторка – Єлизавета Бабенко, культуролог, активістка «Феміністичної Офензиви».
Центр візуальної культури, вул. Костянтинівська, 26, кінотеатр «Жовтень»
http://ofenzyva.wordpress.com
УКРАЇНСЬКЕ ТІЛО: ВЗАЄМОДІЇ МИСТЕЦТВА, ЗНАННЯ І ПОЛІТИКИ
Презентація Василя Черепанина
18 червня 2012, понеділок, 17:30
У презентації аналізується культурний і політичний контекст в Україні після закриття виставки «Українське тіло» у Центрі візуальної культури. Цей акт цензури викликав широкий резонанс в українських та закордонних медіа. Агресія проти соціально ангажованого сучасного мистецтва та інституції, яка його представляє, показала ультраправу реакцію на політизацію сексуальності. Мистецькі, соціальні та політичні антагонізми, що проявилися, демонструються крізь оптику ангажованої культурної інституції та мистецтва, які набули політичної суб’єктивності.
Василь Черепанин – керівник Центру візуальної культури, викладач кафедри культурології НаУКМА, редактор українського видання часопису «Політична критика».
Центр сучасного мистецтва «Замок Уяздовський»
вул. Яздув, 2, Варшава
http://csw.art.pl/