“КІНОТРОН”. Виставка невтіленої ідеї. Фелікс Соболєв – Станіслав Лем – Віктор Глушков
19 листопада – 25 грудня
“Кінотрон – це нова форма кіновиробництва.
Аналогія виникає одразу: циклотрон, синхрофазотрон тощо.
Це все – про найвищі швидкості та гігантські енергії”.
З архіву кінорежисера Фелікса Соболєва
Виставка “Кінотрон” уперше представить публіці маловідоме, але унікальне явище з історії українського кіно. Йдеться про експериментальні пошуки представників “київської школи наукового кіно”, що виникла в 1960-х роках навколо видатного кінорежисера Фелікса Соболєва. Його фільми “Сім кроків за горизонт”, “Я та інші” тощо чи не вперше продемонстрували, що наукове кіно може здобути популярність у масового глядача, створюючи при цьому експериментальний синтез науки та мистецтва. Втім, переважна більшість новаторських ідей Соболєва та його послідовників не була втілена.
На виставці “Кінотрон”, створеній у результаті дослідження архівів Фелікса Соболєва та його колег, будуть уперше оприлюднені утопічні концепції “київської школи наукового кіно”. Соболєв описував свою ідею “кінотрону” як “нову форму кіновиробництва”, що уможливить “потужне прискорення” процесу створення фільмів і творчого мислення загалом. Ця ідея залишилася на папері – так само, як чимало інших задумів Соболєва. У центрі виставки – засноване на архівних знахідках припущення про те, що Соболєв та його колеги прагнули створити екранізацію знаменитого філософського есе Станіслава Лема “Сума технології” – фільм, що мав шанс здійснити справжню революцію в кіно.
Виставка “Кінотрон” зіставляє ці невтілені утопічні задуми з фрагментами фільмів, створеними “київською школою наукового кіно” в рамках жорсткого бюрократичного контролю над кіновиробництвом. Ці фільми охоплюють найрізноманітніші сфери сучасної науки – від експериментальної соціології до астрофізики, від політичної науки до кібернетики (особливе місце в історії українського наукового кіно посідає співпраця з Інститутом кібернетики, заснованим академіком Глушковим у Києві). Сьогодні, в часи нового інтересу до ідей прискорення й технологічного розширення можливостей людини, ідея “кінотрону” заслуговує на своє запізніле втілення – принаймні у форматі виставки.
Концепція виставки: Олексій Радинський
Дослідницька група проекту: Руслана Козієнко, Сергій Климко, Олексій Радинський
Архітектор виставки: Олександр Бурлака
Години роботи виставки: 14.00 – 20.00 у будні, 12.00 – 20.00 у вихідні. В понеділок виставка не працює.
Вхід вільний.
Виставка працює до 25 грудня.
Виставка відбувається за сприяння Міністерства культури та народної спадщини Польщі
Організатори: Центр візуальної культури, Krytyka Polityczna
За підтримки: ERSTE Stiftung та Charles Stewart Mott Foundation
Партнери: Національний центр Олександра Довженка
Музей сучасного мистецтва у Варшаві
Міжнародний кінофестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
Інформаційні партнери: Українська Правда. Життя, Korydor, Moviegram, Cultprosir, Update, Політична критика