Київський Інтернаціонал – Київська бієнале 2017 націлена на дослідження та віднайдення емансипативного потенціалу в ідеї політичного Інтернаціоналу, що виникла в Європі. Сьогодні, в часи структурної кризи глобальних інституцій, коли підтримка транснаціонального статус кво конструюється на порушенні кордонів, периферійних війнах та виникненні нових стін і конфліктів, ідея єдності та міжнародної солідарності стає ключовою для майбутнього виживання Європи.

Як перед Україною, так і перед Європейським Союзом сьогодні постають численні виклики та загрози. За останні роки Україна пережила нові потужні досвіди – ентузіазм і розчарування Майдану, шок війни, розпад встановлених параметрів території та механізмів її захисту, масові переміщення людей, тоді як Європейський Союз сколихнули збільшення потоків біженців, ріст ультраправого популізму та втрата частини території після «брекзиту», на тлі чого ЄС став ареною для нових форм тероризму. Відсутність готових механізмів для роботи з нинішнім досвідом, невдоволеність наявними структурами разом із сильним бажанням та нагальною потребою змін є тим контекстом, що спрямовує до активного інтелектуального й творчого пошуку нового.

Тривалі збройні конфлікти на сході Європи та Близькому Сході порушують найбільш гострі питання сучасності: як прийнятними засобами гарантувати безпеку та стабільність принципів свободи, коли держава та сучасні міжнародні механізми не працюють? Якої форми могла б набути нова дієва міжнародна солідарність? Який тип чуттєвості, понятійних структур, напрямів мислення та уяви нам слід розвивати? Що могло би стати основою нового Інтернаціоналу і хто буде його суб’єктами?

Київський Інтернаціонал – Київська бієнале 2017 відбуватиметься у форматі міжнародного форуму мистецтва й знання, об’єднуючи мистецькі проекти та дискусійні майданчики в рамках інституційної співпраці. Серія лекцій, панельних дискусій, семінарів та воркшопів за участі відомих істориків, філософів, економістів та культурних діячів буде спробою пошуку колективної відповіді на ключові питання сучасності, водночас виставки та перформанси запропонують альтернативну оптику для розгляду нагальних проблем засобами мистецтва. Програма відкритих тематичних подій присвячена розгляду політичних, соціальних, економічних та історичних обставин сучасної України, Європи та світу.

Київський Інтернаціонал – Київська бієнале 2017 досліджуватиме різні історичні форми та сучасні приклади Інтернаціоналів у мистецтві, культурі та освіті шляхом вивчення їхніх методологічних та комунікативних підходів, а також їхньої здатності уявляти та створювати нові політичні формати. Особливий тематичний фокус зосередиться на актуальній естетичній та політичній релевантності модернізму, який має потужний потенціал осмислення та створення альтернативних суспільних проектів, котрі на сьогодні критично необхідні у всьому світі. Зародившись у ХХ столітті в Європі, модернізм поширився світом, демонструючи здатність одночасно бути локальним та глобальним, зберігаючи національну специфіку та розвиваючи при цьому свою міжнародну універсальність. Спадщина модернізму, проекту незакінченого та відкритого у майбутнє, у культурній та політичній практиці сьогодні може вказувати на можливий вихід із глухого кута політичної та економічної кризи, націоналістичних популізмів та воєнних конфліктів.

Київський Інтернаціонал – Київська бієнале 2017 працюватиме як машина перекладу в політичному сенсі – рушій для передачі локальних соціальних практик та політичного досвіду на міжнародному рівні. Міжнародна політична мова, що визначила б наш новий лексикон, окреслила б афекти, які спрямовують нас, та дозволила б нам належно висловлюватись, закріплюючи точки перетину між нами, є одним із ключових питань сучасності. Спільний європейський простір вимагає спільного європейського словника, який став би основою для розуміння наших різних досвідів, а також для роздумів над можливими вирішеннями наших політичних проблем без приховування соціальної реальності. Як лабораторія політичного перекладу, бієнале Київський Інтернаціонал є внеском у розвиток нової колективної суб’єктності, заснованої на демократичному інтернаціоналізмі.

Розвиваючи структури та інституційні стратегії Київської школи – Київської бієнале 2015, Київський Інтернаціонал 2017 спрямований на встановлення співпраці між громадськими організаціями, культурними центрами, мистецькими інституціями й науковцями на міжнародному рівні. Беручи формат бієнале за мультиінституційну політичну рамку міжнародного масштабу, Київський Інтернаціонал – Київська бієнале 2017 спрямована на побудову інституційного Інтернаціоналу, створюючи простір для солідарності та стійкі мережі співпраці й підтримки, яких так бракує в сучасному політичному полі.

 

Проекти 

 

Виставки:

«Свято скасовано!», виставка кураторського об’єднання «Худрада» (Україна).

Виставка «Свято скасовано!» присвячена пам’яті про революцію та феномену цензури. Перша частина виставки у «Тарілці», будівлі Інституту наукової, технічної та економічної інформації, розповідає про політичні очікування та надію на зміну соціального світу. Друга частина виставки у Літературно-меморіальному музеї-квартирі Павла Тичини продовжує розповідь дослідженням радянської цензури та її слідів у сучасних соціальних практиках.

«Мертві душі», виставка Марини Напрушкіної (Німеччина) та Олівера Ресслера (Австрія).

У виставці «Мертві душі», що проходитиме у Центрі візуальної культури, Марина Напрушкіна показує ключові принципи політики ЄС щодо притулку й міграції, яка призводить до серйозної економічної та соціальної нерівності, – кордони настільки закриті, що шукачам притулку ледве вдається досягти «безпечних берегів». Олівер Ресслер зосереджується на боротьбі за громадянство, водночас досліджуючи неочевидно ексклюзивну природу цього поняття. Він також розглядає рідкісні організовані випадки окупації фабрик, метою яких було взяти виробництво під контроль робітників.

«Ринок», виставка (кураторка – Ганна Циба, Україна).

Споруди українських критих ринків, збудовані у 1960–1980-х роках, – це невизнані законом пам’ятки пізнього модернізму, що часто зазнають нищівних реновацій. Мета проекту «Ринок» – привернути увагу до цих споруд як нововиявлених пам’яток. Учасники виставки досліджують історію цієї архітектури та розмірковують про контексти її створення й існування у минулому, теперішньому та майбутньому. У центрі уваги проекту – його локація, київський Житній ринок, збудований в 1980 році у так званому інтернаціональному стилі.

«Dance, Dance, Dance», виставка (куратор – Сергій Климко, Україна).

Образ рейву, похований наприкінці 90-х, нещодавно воскрес, але цього разу ще далі на схід, ніж Східний Берлін. Однією з його обителей проголосили Київ, який західні пілігрими відкрили для себе разом із бунтом, вуличною демократією і всім тим, чому належить бути на північ від Стіни. Новий Схід, політико-поетична формація нового горизонту свободи й вітальної енергії, став дороговказом для тих, хто шукає життя поза межами фортеці Старого Світу. Спостерігаючи за самопроголошеними «новими берлінами», виставка в BURSA GALLERY розгляне пострадянську танцювальну сцену як яскравий симптом соціальних та політичних процесів.

 

Український революційний кіноавангард (у співпраці з Національним центром Олександра Довженка).

Історії радянського кіно зазвичай ігнорують радянські республіки й створюють монолітний та монотеїстичний образ радянської поетики та політики. З цієї точки зору, ВУФКУ (Всеукраїнське фотокіноуправління) дає чудову можливість повернути українську культуру 1920-х років у широкий міжнародний контекст. Фільми ВУФКУ, серед яких «Арсенал» (1929) Олександра Довженка, «Навесні» (1929) Михаїла Кауфмана, «Одинадцятий» (1927) Дзиґи Вертова, «Шкурник» (1928) Миколи Шпиковського і «Перекоп» (1929) Івана Кавалерідзе, не лише стали одними з найкращих і міжнародно визнаних авангардних фільмів, а й своєрідно зобразили революційний момент 1920-х років.

 

Радіо Інтернаціонал

Через взаємодію з аудиторією «Радіо Інтернаціонал» створить платформу, де різні голоси зможуть зустрітися, виражаючи особистий та колективний досвід, пов’язаний із тематикою бієнале, на національному й міжнародному рівнях. Як голосовий медіум бієнале, Радіо вестиме мовлення кількома робочими мовами. Як експериментальний майданчик, «Радіо Інтернаціонал» представить серію лекцій, воркшопів та перформансів, присвячених проблемам чуття та голосу в сучасному світі.

 

Музична програма

Серія експериментальних концертів залучить локальних та міжнародних виконавців, які працюють на перетині жанрів, реконструюючи акустичне сприйняття та засоби музичного виробництва. Програма об’єднає молодих та вже відомих виконавців і представить цілий діапазон звукових розробок – від вільної імпровізації до програмованої композиції. Події проходитимуть в концертній залі Інституту наукової, технічної та економічної інформації («Тарілка») – шедеврі пізнього модернізму, спроектованому задля синтезу акустичного та візуального сприйняття у мистецтві.

 

Публікація

«Путівник Київського Інтернаціоналу» – збірка текстів істориків, політичних філософів та художників, зокрема учасників бієнале.

 

 

Локації:

Інститут наукової, технічної та економічної інформації («Тарілка», вул. Антоновича, 180, м. «Либідська») – головна локація.

Центр візуальної культури (вул. Глибочицька, 44, трамваї №14, 18 від м. «Контрактова площа»).

Житній ринок (вул. Верхній Вал, 16, м. «Контрактова площа»).

BURSA GALLERY (вул. Костянтинівська, 11-Б, м. «Контрактова площа»).

Літературно-меморіальний музей-квартира Павла Тичини (вул. Терещенківська, 5, кв. 1, 3, м. «Театральна»).

Художні майстерні на Сошенка, 33 (вул. Сошенка, 33, тролейбус №18 від м. «Майдан Незалежності»).

 

 

Програма:

20 жовтня, п’ятниця, 19:00

Відкриття виставки «Свято скасовано!» кураторського об’єднання Худрада (Україна).

20 жовтня, п’ятниця, 20:00

Лекція-перформанс «ІТИ В ГОСТІ – агітка Філіпа Різка» (Єгипет) (у співпраці з DAAD Artists-in-Berlin Program, Німеччина).

21 жовтня, субота, 19:00

Відкриття виставки «Мертві душі» Марини Напрушкіної (Німеччина) та Олівера Ресслера (Австрія) і презентація проекту Марини Напрушкіної «Бібліотека біженців» та ініціативи «Нове сусідство Моабіт» – Центр візуальної культури.

Лекція-перформанс «ІТИ В ГОСТІ – агітка Філіпа Різка» (Єгипет) (у співпраці з DAAD Artists-in-Berlin Program, Німеччина).

21 жовтня, субота, 19:00

Відкриття виставки «Мертві душі» Марини Напрушкіної (Німеччина) та Олівера Ресслера (Австрія) і презентація проекту Марини Напрушкіної «Бібліотека біженців» та ініціативи «Нове сусідство Моабіт» – Центр візуальної культури.

22 жовтня, неділя, 16:00

«Церемонія», розмова й показ фільму Філа Коллінза (Німеччина) (у співпраці з DAAD Artists-in-Berlin Program, Germany).

22 жовтня, неділя, 20:00

Концерт Dispersive Light (Київ), Flying Super Pension (Чернігів), Maläd (Київ), Nakateem (Москва).

25 жовтня, середа, 18:00

Відкриття виставки «Свято скасовано!» кураторського об’єднання Худрада (Україна) – Літературно-меморіальний музей-квартира Павла Тичини.

26 жовтня, четвер, 19:00

Показ фільму Олександра Довженка «Арсенал» (1928) в рамках серії «Український революційний кіноавангард».

27 жовтня, п’ятниця, 19:00

Відкриття виставки «Ринок» (кураторка – Ганна Циба, Україна) – Житній ринок.

28 жовтня, субота, 19:00

Лекція «Голос і сліди часу» Оксани Булгакової (Німеччина).

29 жовтня, неділя, 19:00

«Цензура в мистецтві та досвід спротиву в Туреччині під час надзвичайного стану», розмова з Асеною Ґюнал та Озлем Алтюнок (Туреччина) (у співпраці з Depo, Стамбул, Туреччина).

1 листопада, середа, 19:00

Презентація «Krytyka Polityczna Athens»: «Universitas» Каті Ерхардт (AthenSYN) і «Школа всього» Юлії Штраус (Avtonomi Akadimia) (Греція/Німеччина).

1 листопада, середа, 20:00

Марта Мадей (Німеччина): «Пам’яті Зиґмунта Баумана».

2 листопада, четвер, 19:00

Показ фільму «Навесні» (1929) Михаїла Кауфмана в рамках серії «Український революційний кіноавангард».

3 листопада, п’ятниця, 17:00

Презентація «Глибоке вивішування» Хельмута Батісти (Бразилія).

3 листопада, п’ятниця, 19:00

«Акустична зброя: від Walls of Jericho до плейлисту GitMo», перформанс Себастіана Бейз Шефера (Німеччина).

4 листопада, субота, 16:00

«Ніякого жаху! Нічого не боятися в часи тривоги», презентація Джудіт Гольцер і Марселя Шобеля (Німеччина).

4 листопада, субота, 19:00

«Фіаско світової революції», лекція Михаїла Рикліна (Німеччина).

5 листопада, неділя, 14:00

«Піратське кіно та нові форми протидії політиці й мистецтву», розмова й покази Яна Ґербера та Себастіана Лютґерта (Німеччина):

14:00 Революція 1 (Французька): Кріс Маркер, Гаспар Ґланц, Уте Голль, Пітер Отт та ін.

17:00 Революція 2 (Жовтнева): Кіра Муратова, Петер Черкасскі, Артавазд Пелешян, Кен Джейкобс та ін.

20:00 Революція 3 (Цифрова): Дзиґа Вертов, Альфред Гічкок, Жан-Люк Годар, Філіп Ґранріє та ін.

7 листопада, вівторок, 14:00

Експериментальна радіомайстерня. «Майдан. Прогулянка», аудіотур Picpic (Україна).

7 листопада, вівторок, 19:00

«П’єса», перформанс Валентини Петрової (Україна) і дискусія про свободу і авторитарність слова.

8 листопада, середа, 19:00

Презентація українського перекладу книжки Джудіт Батлер «Фрейми війни. Чиї життя оплакують?» за участі Катерини Міщенко, Юстини Кравчук і Катерини Сергацкової (Україна).

9 листопада, четвер, 19:00

Показ фільму «Одинадцятий» (1928) Дзиґи Вертова в рамках серії «Український революційний кіноавангард».

10 листопада, п’ятниця, 17:00

«Фінальна фантазія ІІ – 21 переклад наміру японською – 喜怒哀楽 Кідоайраку (Радість-Лють-Сум-Задоволення)», презентація Хіроші МакДональда Морі (Японія).

10 листопада, п’ятниця, 19:00

Відкриття виставки «Dance, Dance, Dance» (куратор – Сергій Климко, Україна) – BURSA GALLERY.

11 листопада, субота, 12:00

«Healthy live: Більше несамовитих марень», музичний перформанс Алєксєя Таруца (Росія) в рамках виставки «Dance, Dance, Dance» – BURSA GALLERY.

11 листопада, субота, 13:00

«mocumenta», презентація колективного мистецького проекту в Художніх майстернях на Сошенка, 33.

12 листопада, неділя, 14:00

Експериментальна радіомайстерня. «Справа Менделя Бейліса», аудіотур від Picpic (Україна).

12 листопада, неділя, 17:00

«Від паркінгу до парку», показ фільму і дискусія з Кларою Гюнеке (Німеччина).

12 листопада, неділя, 19:00

«Випадок Греції та вбивство Павлоса Фіссаса», розмова з Юлією Мерміґкою (Греція).

13 листопада, понеділок, 19:00

«Діаграми Донецького синдрому», презентація проекту Пола Чейні (Велика Британія).

14 листопада, вівторок, 19:00

«Знімки з майбутніх окупацій», розмова з Ноа Фішером (США).

16 листопада, четвер, 19:00

Показ фільму «Шкурник» (1928) Миколи Шпиковського в рамках серії «Український революційний кіноавангард».

17 листопада, п’ятниця, 19:00

Показ фільму «Ні! Ні! Ні!» (2017) та прем’єра серіалу «Озброєні й небезпечні» Миколи Рідного (Україна).  

18 листопада, субота, 16:00

Експериментальна радіомайстерня. Video Action, виступ Дейва Філліпса (Швейцарія) та розмова про звуковий активізм, звук як мову, гуманімалізм – Центр візуальної культури.

18 листопада, субота, 19:00

«горіти, пломеніти, світитися, спалахувати, виблискувати, мерехтіти, тліти, палати», лекція-перформанс Олі Сосновської (Білорусь).

19 листопада, неділя

Експериментальна радіомайстерня.

14:00 «Звукова прогулянка по звуковому ландшафту й ритми міста», воркшоп із польових записів від Еліа Моретті (Чехія).

18:30 «Вслухаючись у місце», розмова з Еліа Моретті (Чехія) про екологічний підхід до звуку.

20:30 «Мутації», концерт Дейва Філліпса (Швейцарія).

22 листопада, середа, 19:00

«Новий Інтернаціонал: поза межами нації», розмова й показ із Лоренцо Марсілі (Італія), Олівером Ресслером (Австрія) та Ю Мі (Китай) (у співпраці з Transeuropa Festival 2017, Іспанія та European Alternatives, Франція).

23 листопада, четвер, 16:00

«Спільний лексикон для Європи», міжнародний семінар від Studio 14 та Shedhalle (Греція/Швейцарія/Італія/Польща/Німеччина).

23 листопада, четвер, 19:00

Показ фільму Івана Кавалерідзе «Перекоп» (1930) в рамках серії «Український революційний кіноавангард».

24 листопада, п’ятниця, 19:00

Презентація українського перекладу книжки Тімоті Снайдера «Про тиранію: двадцять уроків ХХ століття» за участі Катерини Міщенко та Ангеліни Карякіної (Україна).

25 листопада, субота, 19:00

Показ фільму «Погляд» (2016–17) і розмова з Артуром Жмієвським (Польща).

26 листопада, неділя, 15:00

«Петиція проти смерті», перформанс ОРЛАН (Франція).

Закриття Київського Інтернаціоналу 2017.

 

Усі події проходитимуть у головній локації, окрім тих, де вказано інше.

 

 

Організатор – Центр візуальної культури.

Емблема і дизайн бієнале: Experimental Jetset (Амстердам, Нідерланди).

Інституційні партнери: Avtonomi Akadimia (Афіни, Греція), Columbia Global Centers | Paris (France), DAAD Artists-in-Berlin Program (Берлін, Німеччина), De Balie (Амстердам, Нідерланди), Depo (Стамбул, Туреччина), Depot (Відень, Австрія), documenta 14 (Афіни/Кассель, Греція/Німеччина), European Alternatives (Париж, Франція), Forum Transregionale Studien (Берлін, Німеччина), Institute for Human Sciences (Відень, Австрія), Political Critique (Варшава, Польща), Shedhalle (Цюрих, Швейцарія), Studio 14 (Афіни, Греція), Transeuropa Festival 2017 (Мадрид, Іспанія), transit.cz (Прага, Чехія), видавництво «Медуза» (Київ, Україна), BURSA GALLERY (Київ, Україна), Hromadske.UA (Київ, Україна), Національний центр Олександра Довженка (Київ, Україна).

Партнери: British Council / Delegation of the European Union to Ukraine, Charles Stewart Mott Foundation, ERSTE Foundation, European Cultural Foundation, International Renaissance Foundation, Robert Bosch Foundation.